lørdag 5. desember 2009

5. desember




En folkefiende (Film 2004) – En folkefiende (Bok 1882) av Henrik Ibsen

Legen Tomas Stockmann finner ut at det er sjukdomsframkallende infusjonsdyr i det nybygde badeanstaltet i den lille kystbyen. Han er selv ansatt det som tilsynslege og setter sitt gode navn og rykte på spill, når han vil opplyse innbyggerne om dette. Stockmanns svigerfar støtter han først, men trekker sin støtte av egne økonomiske årsaker. Presset er stort fra alle kanter, og verre blir det da han velger å kjempe for det han mener er riktig.

Vis meg boka!
Vis meg filmen!

1 kommentar:

  1. For en artig julekalender dere har laget :-)

    Ibsens verk har blitt filmatisert flere ganger opp gjennom tidene, blant annet av den indiske regissøren Satyajit Ray. Ganashatru, som den indiske filmatiseringen av Ibsens verk heter, ble vist under Film fra Sør i 2002. Nysgjerrig som jeg er på film, tok jeg turen til kinoen. Jeg er glad jeg gjorde det, fordi Ganashatru er virkelig en flott film, som gir et lite innblikk i den indiske verden.

    Rita

    SvarSlett